Tuesday 28 February 2012

Bidalan

Bidalan adalah susunan bahasa yang menarik dan mudah 'melekat di mulut orang ramai'. Ia merupakan bahasa kiasan yang digunakan untuk melahirkan fikiran yang tajam, tepat, mengandungi perbandingan, teladan, pengajaran, nasihat, dan kata-kata hikmat.

Kamus Dewan edisi keempat (2007), bidalan merupakan kata-kata yang sering kali disebut dan yang mengandungi nasihat, peringatan dan sebagainya. Bidalan  termasuk dalam kiasan Melayu sejak dahulu lagi yang diamalkan dalam masyarakat Melayu ketika dalulu yang tergolong dalam peribahasa Melayu tradisional namun pada masa kini bidalan agak kurang di amalkan dalam kehidupan seharian. Bidalan juga merupakan susunan kata-kata yang telah digunakan umum dalam masyarakat Melayu. Di dalam bidalan terkandung perbandingan, teladan, dan pengajaran. Unsur ini penting di ketahui oleh masyarakat Melayu. Bidalan juga merupakan peribahasa yang berfungsi sebagai nasihat seperti perumpaan, bidalan juga mempunyai maksud dua lapis. Bagaimanapun bidalan tidak didahului oleh kata sendi nama seperti, bagai, laksana dan umpama. Menurut Abdullah Hassan, bidalan ialah pepatah atau peribahasa yang berfungsi sebagai nasihat. Bidalan menggunakan perkataan-perkataan seperti hendaklah, jangan, biar, lebih baik, harus dan usah.

Menurut Muhammad Said (1992) pula dalam bukunya mengatakan bidalan itu cakapan terus dan kiasan bercampur, kadang-kadang cakapan itu berlapis seperti contoh ‘kata’ iaitu kerbau dipegang talinya, manusia dipegang katanya. Perbezaan antara bidalan dengan pepatah ialah bidalan lebih kerap digunakan, mempunyai nilai, ilmu dan pengajaran, sedangkan pepatah lebih ringkas sifatnya dan tidak mempunyai pengajaran. Pepatah juga merupakan perbilangan yang menggunakan kata bilangan.

Menurut Profesior Mohd. Taib Osman pula untuk memahami puisi Melayu lama termasuk bidalan, kita mesti menyedari bahawa ada daya cipta yang terkandung padanya, walaupun bentuk yang digunakan sudah ditentukan. Masyarakat Melayu lama adalah masyarakat yang mempunyai lapisan kemsyarakatan dan cara hidup masing-masing golongan itu mempunyai ciri-ciri perbezaan pula. Jelas, bidalan itu kata kiasan yang mempunyai makna yang tersirat dan menjadi teladan dan pengajaran untuk diikuti dan dihayati. Ia juga menunjukkan betapa orang Melayu begitu kreatif untuk menyampaikan sesuatu misalnya nasihat, kebijaksanaan, pengajaran atau isi hati dan perasaan jiwa mereka.  Bidalan juga memberi teguran dan pengajaran agar berhati-hati dalam kehidupan supaya tidak menyesal kemudian hati.

Bidalan juga mempunyai peranan yang sama sebagaimana puisi-puisi warisan Melayu yang lain baik dalam bahasa rasmi mahupun dalam kehidupan seharian mereka seperti untuk menegur, menyindir secara halus atau mengkritik. Di samping itu, peribahasa juga mendokong falsafah didaktisme yang tinggi dalam masyarakat Melayu zaman silam. Malah dalam masyrakat Melayu hari ini bidalan terus berperanan sebagai alat sindiran dan teguran yang amat praktikal dalam konteks mengkritik dan menegur dengan redha yang halus. 

Peribahasa bidalan juga tidak terkecuali diketengahkan dalam pendidikan di sekolah sama ada pada peringkat sekolah rendah, menengah rendah, menengah atas sehinggalah peringkat universiti. Bidalan harus diketahui oleh masyarakat kini agar tidak pupus ditelan zaman. Langkah memasukkan dalam pemebelajaran merupakan langkah yang cukup baik untuk terus menghidupkan peribahasa Melayu.     

Terdapat banyak koleksi bidalan yang dimiliki oleh masyarakat Melayu.
Contoh bidalan:
  1. Jika pandai menggunting, hendaklah pandai menjahitkerja yang dimulakan hendaklah diselesaikan.
  2. Jangan bijak terpijak, biar bodoh bersuluhJangan berasa diri bijak tetapi dihina orang, biar bodoh asal bertanya, pasti akan berjaya.
  3.  Kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan didugaKalau tidak mahir dalam sesuatu bidang itu, akibatnya buruk.
  4. Ada gula ada semutorang akan berkumpul ditempat yang banyak mendatangkan rezeki.
  5.  Air yang tenang jangan disangka tiada buayajangan disangka orang yang pendiam itu atau tenang tidak berbahaya.
  6. Ada udang disebalik batumempunyai niat sesuatu disebalik pertolongan yang diberikan.
  7. Alah bisa tegal biasapekerjaan susah akan menjadi senang jika selalu dilakukan.
  8. Baik bawa resmi padi, jangan bawa resmi lalangkita hendaklah merendah diri dengan kelebihan yang dimiliki, bukan menjadi sombong.
  9. Belum duduk sudah belunjurmembuat sesuatu kerja yang belum sampai masanya.
  10. Bumi mana tidak ditimpa hujansetiap orang tentu pernah melakukan kesalahan.
  11. Biar genting jangan putus - lebih baik rugi kecil, jangan rugi besar.
  12. Besar periuk, besarlah keraknyasemakin besar pendapatan, semakin besar perbelanjaannya.
  13. Bertemu buku dengan ruasseseorang yang bertemu lawan yang sama kuat.
  14. biar tersengat, jangan tertiaraplebih baik menanggung sedikit kesusahan daripada terus menderita.
  15. Biar lambat asalkan selamatmembuat sesuatu kerja dengan berhati  - hati supaya sempurna.
  16. Jika kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga- Maksud lapis pertama jelas dan maksud lapis kedua merujuk orang yangs edikit ilmu dan pengalaman supaya tidak mencuba sesuatu yang rumit.

                         

No comments:

Post a Comment